Image by 五玄土 ORIENTO
Zoeken
  • Ann Dries

WeChat : cruciale tool in de communicatie met Chinese zakenpartners

Bijgewerkt op: 7 jun.

Iets wat ik snel na mijn eerste kennismaking met China leerde, is dat efficiënte communicatie met Chinese bedrijven erg belangrijk is voor het succes van jouw merk. De app WeChat is een cruciaal element in die communicatie. Chinese zakenpartners maken immers intensief gebruik van deze populaire app. Met deze tips haal je alvast alles uit WeChat.


Vanaf het moment dat ik mijn samenwerking met China startte, voelde ik veel nieuwsgierigheid, excitement en ook wat angst. Wat zou er allemaal te beleven zijn in dat grote land waar ik niets van kende, waar ik zelfs het schrift niet van kon ontcijferen? Het leek alsof er een muur tussen ons stond. Hoe zou ik kunnen communiceren? Hoe zou ik mijn Chinese partners en klanten kunnen verstaan? Hoe kon ik de Chinese maatschappij beter leren kennen? Ondertussen weet ik dat er gelukkig heel wat Chinezen zijn die goed Engels spreken en schrijven. Toch komen er ook nog altijd mensen op mijn pad die weinig of geen Engels kennen. Gelukkig is er ‘WeChat’, dat voor een opening in de muur van het onbekende zorgt. Ik gebruik het nog steeds dagelijks


1. Wat is WeChat ?


WeChat is een allesomvattende superapp van het Chinese bedrijf Tencent, werd uitgebracht in 2011 en heeft momenteel meer dan 1 miljard gebruikers. Het is een alles-in-één app. Een beetje als een combinatie van Whatsapp, Twitter en Facebook, maar ook een betaal-app waaraan je je bankrekening kan koppelen, waarmee je microleningen kan afsluiten, een scheiding kan aanvragen en zoveel meer. Je gezondheidscode, vaccinatiebewijs en corona testuitslagen zitten er eveneens in. WeChat bevat een miljoen mini-apps van alle denkbare organisaties, overheden, media en bedrijven, die je kan gebruiken zonder dat je hun eigen aparte app moet downloaden. Die geïntegreerde functies vergroten het gebruikersgemak enorm.


2. Waarom gebruik ik WeChat ?


Zakelijke contacten verlopen via WeChat en niet via e-mail. Bij een ontmoeting met zakelijke contacten worden de QR-codes van Wechat gescand en vanaf dan ben je met elkaar verbonden. Ik durf zeggen dat ik alle communicatie met Chinese partners en klanten via deze app doe. We doen groepscalls, spreken berichten in, sturen documenten door. Af en toe stuur ik een email met belangrijke informatie, enkel omdat het voor ons als Europeanen meer vertrouwd is en meer rechtszekerheid geeft. Wechat heeft ook een goede vertaalfunctie: Wanneer ik communiceer met Chinezen die geen Engels spreken, gebruik ik de handige vertaalfunctie. Het geeft ons de mogelijkheid om uitwisseling van informatie op te starten zodat beide partijen een eerste beeld krijgen. Wanneer details worden besproken en onderhandelingen plaatsvinden, schakel ik uiteraard een tolk in zodat ik zeker ben dat we de andere partij echt goed begrijpen. Ik volg een aantal organisaties en bedrijven via hun WeChat-account. Dit geeft me toegang tot informatie die organisaties via hun account delen, krijg ik promoties binnen van bedrijven, laat ik me inspireren door influencers, … Zoals in mijn inleiding vermeld, helpt deze Chinese super-app mij enorm om mijn contacten te verstaan, te onderhouden en mij verbonden te voelen met de Chinese maatschappij. Alles kan in één handige en zeer gebruiksvriendelijke app!